Rychlé tipy

Proč se ti ukazují reklamy? A jak je poznat?

reklama Tipy socialní sítě
Proč se ti ukazují reklamy? A jak je poznat?
Monika Sekal
Monika Sekal 24. 4. 2020
7 min. čtení
Internet je plný reklam. Je jich na něm víc než kdy dřív. A asi tě už párkrát zarazilo, proč se zrovna tobě určité reklamy zobrazují? Pojďme si tedy vysvětlit, jak to s těmi reklamami doopravdy je.

Co všechno je dnes reklama? 

Občas je složité i pro dospělé rozpoznat, co všechno reklama je. Navíc, protože jich vidíš tolik denně, často je přestaneš skoro úplně vnímat. Ale reklamy je důležité pochopit a vědět přesně, kdy se ti snaží někdo něco prodat. 

 

👉Reklamy ve vyhledávání. Když zadáš do vyhledávače prakticky cokoli, třeba „nejlepší kočky”, hned první výsledky tvého hledání budou reklamy. Jsou to právě první místa ve výsledcích vyhledávání, která se kupují, protože je potom větší šance, že zrovna na tu stránku klikneš. Nenech se tím zmást a vždy si zkontroluj, jestli není nad samotným názvem stránky napsané, že se jedná o reklamu. 

👉Reklamy na Facebooku a Instagramu. Teď se bavíme čistě o klasických reklamních příspěvcích (influencery si necháme na později). Takový příspěvek se ukazuje jako normální příspěvek na tvé zdi, ale pod jménem stránky nebo uživatele, která ho zvěřejnila, najdeš nápis „sponzorováno”. Jasná reklama, že? Proč se ti ukazuje? Člověk, který reklamu zadal, měl pocit, že zrovna tobě by se mohla líbit. Lépe řečeno, že si asi budeš chtít produkt koupit nebo službu vyzkoušet. Může to být kvůli tvému věku, pohlaví nebo třeba zájmům, které jsi dal internetu najevo svým vyhledáváním v minulosti. 

👉Influenceři. V podstatě patří pod reklamu na sociálních sítích, ale občas je to složitější. Ti dobří influenceři ti vždycky dají jasně vědět, že to, co právě přidali, je reklama. Pak je ale i temná strana influencerů a těm je úplně jedno, jestli svým followerům dají vědět, že právě propagují produkt, nebo ne. Je potom dost složité poznat, jestli mu za jeho názor někdo zaplatil, nebo na produkt narazil náhodně. Dávej si proto pozor na influencery, kteří do světa často vykřikují jen to nejlepší o určitém produktu nebo službě, oblepí tím svoje stories, feed i ostatní jejich kanály a pak už o něm nikdy neslyšíš. Takové názory většinou bývají placené. Zjisti víc o tom, jak influenceři dělají reklamu a co se stane, když se zmýlí influencer

👉Reklama na YouTube. Samozřejmostí je reklama před videem. Podobně může být ale reklama i v samotném videu. Obvykle není těžké ji objevit, tvůj oblíbený YouTuber ohlásí předem, že je video sponzorované a napíše to i do popisku videa. Nebo by alespoň měl, pokud nepatří k temné straně YouTuberů. Pro takové v podstatě platí to samé jako pro influencery na Instagramu nebo Facebooku.

 

Jak si tě reklamy vybírají? 

Asi jsi už taky zpozoroval, že některé reklamy na produkty vidíš znovu a znovu a… znovu. 🤦‍♀️ Proč? Ten, kdo reklamu zadal, měl pocit, že zrovna tobě by se mohla líbit. Není to ale jeho intuice, která by mu napověděla, že ty jsi ten správný člověk pro tuhle reklamu. Všechno se zakládá na datech. Na tom, co děláš na Facebooku, co lajkuješ, na co se díváš na YouTube, co vyhledáváš na Googlu. To všechno jsou informace, ze kterých může člověk, který reklamu zadává, vycházet. Může si tak spočítat, že když jsi před týdnem hledal, která herní konzole je nejlepší, na Facebooku lajkoval Playstation 4 a na YouTube koukal na videa s herní tématikou, pravděpodobně by tě mohla zajímat reklama na novou hru. 

 

Pokud se chceš podívat, co všechno o tobě Google například ví, a tedy co pro reklamy využívá, aby byly tobě na míru, přihlas se do svého účtu Google a otevři tenhle link: https://adssettings.google.com/authenticated. Je toho asi dost, že? Pokud chceš, aby něco ze seznamu přestal pro reklamy používat, můžeš si to na téhle stránce vypnout. 

 

A jak zařídit, aby toho Google (a ani jiné stránky) tolik nevěděl? 

V dnešní době je složité nenechat za sebou žádnou informaci, ale určitě je můžeš omezit. Ukážeme ti jak v několika málo krocích. 

 

1) Používej při hledání anonymní okno. Díky tomu si prohlížeč nebude tvou aktivitu pamatovat. Takže pokud kupuješ někomu dárek a nechceš, aby se o tom dozvěděl, použij anonymní okno - historii tvého hledání se díky němu nedozví. Určitě používej také anonymní okna, pokud používáš veřejný počítač (třeba v knihovně nebo na jiném místě, kde jsou volně k zapůjčení). Určitě totiž nechceš, aby ten, kdo přijde po tobě, věděl přesně, co jsi na počítači dělal.  

💡Jak jej otevřít? Záleží, jaký prohlížeč používáš. 

👉Pokud je to Google Chrome, klikni do pravého horního rohu na 3 kolečka → Nové anonymní okno. A je to. Taky můžeš použít klávesovou zkratku Ctrl + Shift + N. 

👉Používáš prohlížeč Firefox? Tam je to v podstatě stejné, jenom místo 3 koleček v pravém horním rohu jsou 3 čárky. 

👉Nebo můžeš použít Avast Secure Browser, prohlížeč, který má tuhle funkci už rovnou v normálním nastavení vyhledávání. 

2) Pozor na cookies. Ne tyhle 🍪, ale ty počítačové. Jsou na každé stránce a pomáhají stránkám fungovat tak, jak mají. Také ale o tobě sbírají informace a ty pak prodávají dál pro reklamní účely. U nás (a v celé Evropské unii) platí na tyhle sušenky zákon. Proto se tě každá stránka ptá, jestli souhlasíš s jejich použitím cookies. Pokud ti stránka nabídne jinou možnost, než s cookies jen souhlasit, udělej si čas na jejich nastavení. Nebo používej pro vyhledávání anonymní režim, ten cookies také neukládá. 

3) Požadavek Do Not Track. Tuhle možnost najdeš na většině prohlížečů. Funguje tak, že tvůj prohlížeč požádá každou webovou stránku, kterou navštívíš, aby nesledovala tvé aktivity a neukládala žádné cookies. Bohužel webovým stránkám nic nebrání tenhle požadavek odmítnout, přesto se jedná o další vrstvu ochrany, kterou můžeš přidat jednoduchým kliknutím na tlačítko. 

 

👉Na Google Chromu klikneš na tři kolečka pod sebou v pravém horním rohu obrazovky → Nastavení → Ochrana soukromí a zabezpečení → Posílat při procházení webů požadavek Do Not Track.

👉Na Firefoxu klikneš na tři čárky pod sebou v pravém horním rohu prohlížeče → Soukromí a zabezpečení → Posílat při procházení webů požadavek Do Not Track a tady zvolíš, že si přeješ požadavek posílat pokaždé. 

 

Na závěr to nejdůležitější 

Blokuj reklamy. Začni používat blokátor reklam, říká se mu adblock. Budeš tak vídat daleko méně reklam a adblock ti ušetří i mobilní data (protože tvůj prohlížeč nebude muset stahovat všechny reklamní obrázky, videa a další data). 

👉Na Google Chrome můžeš adblock najít v internetovém obchodě Chrome, kde je adblock zdarma. 

👉Na Firefoxu můžeš rozšíření adblock najít v internetovém obchodě Firefox Browser Add-Ons.

 

 

Zdroj fotky: Joshua Earle // Unsplash